Een tijdje geleden maakte m'n jongste er al eens eentje en beloofde ik een tutorial ... en wat is een betere aanleiding dan het verjaardagsfeestje van een vriendinnetje en een cadeautje dat daar dringend (lees: "ik heb nog exact 2,5u om dit klaar te krijgen") voor moet gemaakt worden?

​Wat hebben we nodig?
  • een mooi stofje (ik nam een restje katoen) voor de buitenkant, 19 x 26 cm
  • een lapje vilt van 19 x 26 cm
  • een lapje vlieseline (H250, H630, H640 ... afhankelijk van wat je hebt liggen en hoe stevig je de omslag wilt) van 18 x 25 cm
  • 2 lapjes vilt in kleur 1 van 15 x 21 cm
  • 2 lapjes vilt in kleur 2 van 15 x 21 cm
  • een stukje dikke elastiek van ongeveer 10cm (als je dit niet in huis hebt doet een haarelastiekje ook prima dienst)
  • een mooie knoop voor de voorkant (ik weet het, op de foto liggen er drie, maar ik heb soms een probleem met kiezen)

​Strijk de vlieseline op de slechte kant van het katoenen lapje.
Leg vervolgens met de goede kant naar boven (zie middelste foto hieronder), bepaal het midden van de linkerkant en stik het elastiekje er in een lusje op vast.
Leg het grootste lapje vilt en het katoenen stofje met de goede kanten op mekaar en naai helemaal rond op 1cm naadwaarde. Laat een keergaatje en knip de hoeken bij om gemakkelijker te kunnen keren.
Keer om naar de goede kant, strijk de naden plat en stik door op de breedte van het naaivoetje.
Naai de knoop eraan en voilà, de buitenkant is al klaar!
Aan de binnenkant maakte ik 2 'blaadjes', elk in één kleur.
Speld de lapjes vilt van 15x21cm per kleur op mekaar en stik ze langs de rand op mekaar. Als je machine ook siersteken heeft is dit hèt ideale moment om ze uit te proberen met een contrasterende kleur stikzijde. Probeer even uit op een proeflapje om een idee te hebben hoe het er zal uitzien en stik vervolgens helemaal rondom rond.
Nu komt het moment om de gaatjes te maken. Bij de vorige versies zat ik te sukkelen om dit allemaal uit te meten direct op de stof. Ik besloot deze keer iets efficiënter te werk te gaan en besloot om een mal te maken. Dit is het resultaat van mijn meetwerk, kruisjes = waar de gaatjes moeten komen. 
Vervolgens bepaal je op het viltlapje het midden van zowel de lange als de korte zijde.
Leg nu de mal op het viltlapje, laat het midden van de mal telkens overeenkomen met het midden van het vilt en speld vast met haarspeldjes om alles op zijn plaats te houden.
Neem een hamer en een puntig voorwerp om de gaatjes te slaan. Vergeet zeker niet een plankje onder je werk te leggen ter bescherming van je tafel (... yep, been there, done that)!
Normaal gezien is het boekje nu bijna klaar, maar het vriendinnetje van Tibbe heeft oorbelletjes met een speciale sluiting, ik dook dus in mijn doos met linten ... (zie je wel dat ik daar ooit nog iets mee ging doen?)
... en naaide de linten net onder de gaatjes vast als op de foto's hieronder. De oorbelletjes kunnen nu gewoon rond het lint worden vastgemaakt (en er kunnen ook nog steeds gewone stekertjes in want net boven het lint zitten ook gaatjes.
En nu zijn we echt bijna klaar: voor de laatste stap leg je alle lagen in de gewenste volgorde op elkaar en stik je ze in het midden vast met een rechte lijn.
Vullen met enkele oorbelletjes ... en klaar!



Leave a Reply.