"Mamaaah, het is vrijdag kerstfeestje op school en ik heb Sterre haar naam getrokken en we moeten een cadeautje meebrengen en Sterre die houdt gewoon megakeiveel van draken en we mogen er niet veel geld aan uitgeven en ik wil haar toch iets moois geven en nu had ik zo gedacht misschien kan jij een draak maken? ... Toch? ... houdt hoofd lichtjes scheef en ogen in 'puppystand' ...

 Tja, daar kan ik dus geen neen tegen zeggen hé. We vlogen op pinterest en kwamen daar heel wat schone drakenbeesten tegen ...
... maar niet degene die wij (nu ja, eigenlijk 'zij') helemaal wilden, ofwel was er niet onmiddellijk een patroon van te vinden, enfin, dan maar zelf beginnen tekenen en knippen, dat ging ongeveer zo: Ik tekende hoe het beest er van op de zijkant moest uitzien en knipte dat 2x uit (ah ja, één linker- en één rechterkant). 
Aan de bovenkant van de staart wilden we van die driehoekige uitsteeksels. Dat stuk maakten we al op voorhand en naaiden dat tussen de twee staartdelen:
Ik besloot (waarom weet ik ook niet, soms heeft ne mens dat zo) om één lang tussenstuk te maken dat helemaal van de onderkant van de staart over de buik over de snuit en rug tot aan driehoekige uitsteeksels van de staart loopt ... euhm ... volgt u nog? Wel, kijk even naar de linkse foto hieronder, die met de lintmeter, dan wordt het misschien iets duidelijker.
Ik mat de volledige afstand van rug tot staartpuntje, zette die vervolgens uit op een lijn, maakte onderverdelingen wat waar moest komen (neus, oortjes, buik enzo) en deed dan een poging om uit te tekenen hoe breed dat overal moest zijn (foto rechts hierboven). Dat nam ik over op een stuk gele fleece, tekende overal naadwaarde bij (ongeveer een halve centimeter, anders wordt het allemaal wat te dik) en knipte dit uit op een stuk gele fleece. 

En toen ... ... toen werd het allemaal nogal ingewikkeld en had ik al mijn concentratie nodig om na te denken en vergat ik verder stap-voor-stap-foto's te nemen ... sorryyyyy!

Ik probeer toch nog een kleine woorduitlegpoging te doen: die hele lange (yep, 137cm) gele lap zette ik, met de goede kanten tegen mekaar, aan de zijkanten vast, liet uiteraard een keergat, foefelde en vloekte serieus om dat staartpijlpuntje gekeerd te krijgen, en vulde de boel op met pandavulsel.

Het uittekenen en overzetten op stof van pootjes en vleugels liet ik aan dochterlief over (ze mocht ook iets doen hé), toen was het jammergenoeg bedtijd en mocht ondergetekende alleen verderwerken.
Ik zette ledematen en vleugels in mekaar, vulde op en naaide alles vervolgens tot in de late uurtjes met de hand vast op het drakenlijf. Voor de ogen vond ik heerlijke bloemenknoopjes in m'n kast, ik wist wel dat die knopenverslaving érgens goed voor was :-).

En vanmorgen was dochterlief heel content met het resultaat, hopelijk is haar vriendinnetje dat ook 



Leave a Reply.